Výstava
Talk to Me:

Design and the Communication between People and Objects

Informační design je obor, na který je kladen stále větší důraz. Jeho rozkvět byl zapříčiněn rozšířením internetu, nadprodukcí informací a jejich snadnou dostupností. Že má tento fenomén význam a zaslouží si pozornost veřejnosti dokázalo Muzeum moderního umění v New Yorku zařazením výstavy Talk to Me: Design and the Communication between People and Objects (Mluv se mnou: Design a komunikace mezi lidmi a objekty) do svého programu od července do listopadu 2011.
“Komunikuji, tedy jsem.” |1| Jak název napovídá, výstava je zaměřena na objekty (hmatatelné či virtuální), které svým způsobem komunikují s člověkem.
Komunikace probíhá prostřednictvím nejrůznějších uživatelských rozhraní, objektů, vizualizací nebo „jen“ pomocí textu. Některé práce spolupracují přímo s lidským tělem – měření funkcí, vizualizování stavu, upozornění na kritické momenty těla.

PROJEKTY ZAŘAZENÉ DO VÝSTAVY

Například EyeWriter byl vyvinutý pro losangeleského umělce a grafittistu zvaného TEMPT1, který po diagnostikování amyotrofické laterální sklerózy (ALS), kromě očí, zcela ochrnul. EyeWriter je schopen zachytit právě pohyb jeho očí a pomocí dalšího hardwaru a softwaru vizualizuje impulzy do podoby graffiti, se kterými se lze setkat formou projekce na fasádách budov v Los Angeles.

Hojně zastoupeným tématem jsou mapy, plány, navigace. Jednou fungují na principu hry (průzkum Londýna), jindy zaznamenávají hodnoty proměnlivé v čase (provoz lisabonské dopravy), atd.
Známým projektem je Legible London (Čitelný Londýn). Jde o orientační systém, který má sloužit k lepší koordinaci pohybu turistů po městě v době Olympijských her v roce 2012. Mapy jsou určeny především pro pěší přesun, kdy se časově nevyplatí používat přetíženou veřejnou dopravu. Pomocí kružnic jsou vymezeny zóny, které jsou chůzí dostupné do 5 a 15 minut. Vyznačeny jsou také stanice veřejné dopravy, památky (pro snazší identifikaci vytaženy ve 3D) a nechybí ani informace o povrchu cest. Na tomto projektu je krásně vidět souvislost informačního designu s orientačním systémem.

(En) tangled Word Bank je vizualizace změn v teorii o původu druhů v průběhu života Charlese Darwina. Výsledkem je šest srovnávacích diagramů. Exit hledá vzorce v migraci lidí a v jejích příčinách. TrashTrack zkoumá příběh odpadků od jejich vyhození po konečnou likvidaci či recyklaci a zaznamenává výsledný čas procesu a absolvovanou cestu. Dalším originálním námětem je výroční zpráva o životě Nicholase Feltrona – The 2009 Feltron Annual Report, která byla sestavena na základě sběru dat z měřitelných zkušeností – činnost, pohyb, místo pobytu, atd. What a Hundred Million Calls to 311 Reveal About NYC (Co odhalí sto milionů hovorů o NYC) sumarizuje počet a charakter stížností na telefonní centrum 311.

Výstava pokrývá funkční design i utopističtější pokusy. Jsou zde ale také kritické práce, které upozorňují na lidskou podstatu a komentují digitální prostředí, kterým jsme se obklopili. Například Hi, A Real Human Interface (Ahoj, skutečné lidské rozhraní).

|1| I communicate, therefore I am.
Talk to Me [online]. 2011 [cit. 2011-12-31]. Dostupné z: http://www.moma.org/interactives/exhibitions/2011/talktome/