Od 30. let 20. století, kdy vznikl pojem informační design, prošla společnost mnoha změnami a paralelně s dobou se vyvíjel i tento obor.

kritéria výběru prací

Přesto, že jde především o způsob přemýšlení a komunikace, o informaci v kontextu a souvislostech a výsledná forma je až posledním bodem procesu, přesto se konečná fáze stává prvním kritériem tohoto výběru prací. Věřím, že rozdělení dle formy výstupu dá vyniknout široké rozmanitosti této kategorie a vystihne její opravdovou tvář.
Druhým kritériem výběru prací je obsah a míra inovativního přínosu. Design by neměl být jen úpravou, ale měl by přinášet řešení. Smysl vizualizace je v přístupu k informacím. Položky, které formují tvář projektu jsou povaha a komplexnost údajů, myšlenka sdělení a cílový uživatel.

Virtuální prostředí je živnou půdou pro rozvoj inovací a vedoucím médiem vizualizování informací. Výhodou je interaktivita, naprogramovatelné funkce a vlastnosti prvků, vyvolání akce – komunikace projektu s uživatelem. Častou podmínkou je přístup k internetu. V digitálních aplikacích a ostatních výstupech se nejvíce odráží moderní společnost a je zde patrné prolnutí informačního designu s uživatelským rozhraním.

REVEAL

(INTERAKTIVNÍ ZRCADLO)

The New York Times Company Research & Development Lab (NYTlabs) je světově proslulá vývojová laboratoř pracující na předních pozicích inovace v oblasti nových technologií a vývoje rozhraní pro zpravodajství.
Reveal je jeden z jejích nejnovějších projektů posouvající možnosti mediální společnosti o krok dál. Vyvinutý hardware a software využívá speciálně upraveného povrchu zrcadla jako mediální platformy. Zrcadlo reaguje na hlas a rozeznává tváře, mimo vlastního odrazu tak můžeme vidět i rozhraní zobrazující různé informace – Reveal na hlasový pokyn generuje zprávy z NY Times, počasí, video zprávy od jiných uživatelů, ale i zcela osobní data jako kalendář, zdravotní statistiky, sociální sítě a jiné. Rám zrcadla reaguje na položené věci a digitální rozhraní o nich zobrazí informace. Reveal je dalším projektem propojující naše reálné prostředí a životy s virtuálním prostředím personalizovanou formou.

METROPOLITAN WORLD ATLAS

(TISKOVINA)

Unikátní knihou je Metropolitan World Atlas (Metropolitní atlas světa), který je sestaven na pomezí kartografie a statistiky. Poskytuje srovnávací pohled na 101 světových metropolí, jako je například Seattle, New York, Londýn, Frankfurt, Moskva, Mumbai, Tokyo. Design je jednoduchý, čistý, výstižný. Vedle geograficky podrobných map měst, (které jsou pro srovnání ve stejném měřítku), atlas provázejí oranžová kolečka, svou velikostí vyjadřující hodnoty jednotlivých metropolí, jako počet obyvatel, hustota zalidnění, kriminalita, znečištění vzduchu, doprava, atp. Tečky jsou situovány na pomyslné, stylizované, mapě světa a přestože leží na bílé ploše, čtenář se snadno orientuje. Autorem je Joost Grootens.

Sjednocující podstata poslední kategorie je 3D rozměr. Prostorová řešení nejsou tak častou podobou prezentace údajů, jako je tomu u digitálních a tištěných forem. Tento přístup také vyžaduje pro stoprocentní zážitek osobní kontakt, který je oproti druhým dvěma kategoriím hůře zprostředkovatelný. Některá prostorová díla jsou již na hranici designu a umění.

WORK. MEANING AND WORRY

(výstava)

Výstava Work. Meaning and Worry (Práce. Smysl a obavy), Deutsches Hygiene-Museum Dresden (Německé muzeum hygieny, Drážďany), 2009. Tématem je práce (zaměstnání) ve vztahu k lidem i ke společnosti. Výstava pokrývá statistiky nezaměstnanosti, práci na částečný úvazek, práci ve stáří, pracovní neschopnost, psychické problémy, spokojenost s prací, přístup a investice do vzdělání, a mnohé další otázky spojené s tématikou.
Autorem rozsáhlé instalace je německá agentura ART+COM – DESIGNING SPACES WITH NEW MEDIA (ART+COM – NAVRHOVÁNÍ PROSTORŮ S NOVÝMI MÉDII). Napříč místnostmi se po zdech line, téměř souvislý, černý hliníkový pás (beroucí na sebe podobu mnoha grafů), propojující jednotlivé části výstavy. Grafy jsou doplněny o typografii, interaktivní projekce a obrazovky s více jak sto rozhovory.