Problematika informačního věku 

Informace jsou v dnešní době snadno dostupnou komoditou. Díky internetu jejich ohromné množství a různorodost stále narůstá. V souvislosti s charakterem digitální společnosti se mluví o tzv. informačním věku, který (ostatně jako každá jiná doba) si s sebou nese nejenom klady, ale i zápory. Snadná dostupnost a množství navozují otázku informační hodnoty a kvality. Důsledkem jsou problémy informačního přehlcení, informačního znečištění a částečná nedůvěra v informace.
Člověk je každý den konfrontován s mnoha podněty, které musí přefiltrovat, dekódovat a případně si zapamatovat. Jedná se o odborné znalosti i „zboží běžné spotřeby“, jako číslo spoje do práce, atd. Komunikace, hlavně v elektronickém prostředí, se neustále zpřístupňuje a zrychluje, zatímco rychlost a kapacita mozku zůstává a v závislosti na věku klesá.
Informace mají obrovský potenciál měnit myšlení a chování lidí, jen nebývá zcela využit. Samostatně stojící titulky a zprávy vytržené z kontextu nepodávají vyčerpávající přehled o situaci a bez zohlednění dalších faktorů mohou poskytovat zkreslený či neúplný názor. Nebo jejich sdělení, které hodnotu má, zanikne v sousedství mnoha dalších podružných výkřiků. Vnitřním nepřítelem samotných informací je nesrozumitelnost, nezáživnost, neúplnost, zmatenost, roztříštěnost, složitost, nepřehlednost.
Stojí před námi výzva, poměrně složitý úkol – nalezení důmyslnějšího přístupu k již existujícím informacím, i k těm stále nově vznikajícím. Možná jde o rafinovanější způsob třídění, organizace, vyhledávání a především o přístup k tvorbě a prezentaci informací.

charakteristika informačního designu

Částečné řešení problému přináší informační design, který je úzkoprofilovým odvětvím grafického designu a zabývá se vizuálně srozumitelnou podobou informací. Napomáhá tak snazší čitelnosti a orientaci, jejich rychlejšímu pochopení, zapamatování a usnadňuje kognitivní proces.

Podstatou informačního designu je obrazová názornost informací, které tak získávají konkrétní rozměr a je mnohem snazší vyjádřit myšlenku, zdůraznit vazby a následně pochopit souvislosti i vzorce, které informace vytvářejí a které jsou jinak ukryté a hůře odhalitelné. Informační design se může stát pomyslným poslem informované společnosti, jelikož poskytuje možnost zachytit jádro problému rychle, jasně, přehledně a srozumitelně i lidem, kteří nemají dostatečné dispozice (kolikrát stačí jen nedostatek času) pro orientaci a pochopení složitých mechanismů, sdělení, procesů, tabulek, výpisů, atd.
David McCandless, na světově proslulé a prestižní konferenci TEDGlobal 2010,|1| s podtitulem: ideas worth spreading (myšlenky, které stojí za to šířit), vhodně přirovnal informační design k informační mapě, která se – pokud se ztrácíte v informacích – celkem hodí.

hlubší pohled

Pokud půjdeme do hloubky, zjistíme, že informační design není jen interpretace textových dat obrazovou formou. Za viditelným rámcem se ukrývají další dimenze, které není samozřejmostí spatřit. Informační design má moc vyprávět příběhy a vypovídá i o nás samotných. Definuje soudobou společnost – hodnoty, intelekt, zájmy a záměry, způsob chování a myšlení. Je oknem do duše jednotlivých kultur, poukazuje na celkové nakládání se světem a na následky tohoto nakládání.
Informační design je naším třetím okem. Dovoluje nám vidět dál, než jsme schopni; odhaluje vzorce u věcí, ke kterým jsme již slepí, neboť jsou notoricky známé; dává nám představu o věcech, které z osobní zkušenosti neznáme; umožňuje číst a rozumět datům, která by pro nás byla jinak těžce dostupná a nesrozumitelná a dokáže zhmotnit člověkem neviditelné projevy.

Definice informace

Snažit se ustanovit význam slova informace, na první pohled banálního, je snad nemožné. Každý z nás může výraz chápat jinak, například jako informaci kulturní, sociální, genetickou, atd. Definicí se zabývá obor teorie informace, ale každý vědec na záležitost pohlíží z jiného směru, s ohledem na vlastní oblast zájmu – na profesi. Na rozporuplné výklady narážíme již v otázce zdali je informace hmotou či pojmem. Tudíž slovo, na kterém je postaven charakter současné společnosti, není zatím jednoznačně ustálené. Přejímám tedy obecné pojetí hesla z České terminologické databáze knihovnictví a informační vědy (součást databází Národní knihovny ČR): „informace jako údaj o reálném prostředí, o jeho stavu a procesech v něm probíhajících“. |2|
S ohledem na téma těchto stránek lze chápat informace, data, údaje a fakta jako podklady vhodné pro další manipulaci a obrazovou interpretaci, které by měly být atraktivní a přínosné v novém pohledu na situaci.

|1| McCandless, David: The beauty of data visualization. TED: ideas worth spreading [online]. 2010 [cit. 2011-12-27]. Dostupné z: http://www.ted.com/talks/david_mccandless_the_beauty_of_data_visualization.html

|2| JONÁK, Zdeněk. informace. In: KTD: Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [online]. Praha: Národní knihovna ČR, 2003- [cit. 2011-11-28]. Dostupné z: http://aleph.nkp.cz/F/? func=direct&doc_number=000000456&local_base=KTD